Het rijtuig wat nu in het Spoorpark staat maakt onderdeel uit van het ‘Materieel 24, het eerste geheel stalen materiaal voor reizigersvervoer in Nederland. Deze NS-rijtuigen vormden samen electrische treinstellen.

Rijtuig mCd 9443 maakte deel uit van de laatst gebouwde serie ‘Blokkendoos’-rijtuigen. De mCd 9443 werd in 1932 gebouwd door de firma Beijnen in Haarlem. Hoewel het een motorwagen was, had het geen gesloten cabine aan de voorkant van het rijtuig. Aan het uiteinde zat een vouwbalg waardoor passagiers konden overstappen naar het volgende rijtuig. Zo kon het rijtuig ook ingezet worden in het midden van de trein.

Het rijtuig heeft een lengte van 19,8 meter. Inclusief motoren woog het 63 ton. Op de houten banken was plaats voor 88 passagiers in de derde klasse. Het rijtuig had ook toen al een groene kleur en is voorzien van een stalen dak en een afwijkend type draaistellen.

Beschadigd in Tweede Wereldoorlog
Nadat het rijtuig tijdens de Tweede Wereldoorlog in 1944 in Duitsland belandde, duurde het tot 1947 voordat de oorlogsschade hersteld was. Vanaf 1959 behoorde het rijtuig tot het dienstmaterieel voor Weg & Werken van de NS. Het werd grondig verbouwd waarbij het interieur en alle kenmerken van een motorwagen verwijderd werden. Diverse deuren en ramen werden zelfs dichtgelast. Van de cabine en het daarbij behorende balkon was sindsdien weinig meer te zien. Tot in de zeventiger jaren was het rijtuig bij NS in gebruik.

Stoomtrein Goes-Borssele
In 1978 kwam het rijtuig bij de Stoomtrein Goes-Borssele in dienst. De SGB voorzag het rijtuig van een bar en van houten banken zodat vervoer van reizigers weer mogelijk werd. Er werden ook tafeltjes aangebracht en een verkooppunt voor souvenirs. Zo kon het dienst gaan doen als restauratierijtuig. Nadat het in 1992 in de originele kleuren geschilderd was werd het interieur in 1997/1998 opnieuw opgeknapt en geplaats op originele draaistellen. Voorzien van de originele opschriften deed het dienst als RB 136, met het oorspronkelijke NS-nummer mCd 9443.

Op transport naar Tilburg
In 2014 is het rijtuig C 9443 door de gemeente Tilburg van de SGB gekocht, waarna het in september 2014 naar het voormalige terrein van de hoofdwerkplaats Tilburg in de Spoorzone is overgebracht (Zie ‘Restauratiewagen van 35 ton achteruit over de Besterdring’). Daar werd het geplaatst in de polygonale loods en heeft het o.a. dienst gedaan voor het kunstproject ‘Beyond Borders’. Het rijtuig werd een ontmoetingsplek en informatiepunt tijdens een project waarin in het kader van Grenzeloos Tilburg ‘de betekenis van de allesverwoestende Eerste Wereldoorlog voor het heden’ werd onderzocht.

Weggestopt in een hoekje
In 2016 moet het rijtuig plaats maken voor de verbouwingswerkzaamheden in de Polygonale loods voor het nieuw te realiseren restaurant EVE. Het rijtuig wordt op een stukje resterend spoor in een hoekje van het voormalige werkplaatsterrein geplaatst nabij het nieuwe UWV kantoor. Daar wordt het regelmatig gebruikt door daklozen en zijn diverse vernielingen aangericht. In 2017 maakt Stadscamping Tilburg bekend dat ze het rijtuig graag in gebruik willen nemen op de nieuwe camping in het Spoorpark. Lees “Stadscamping wil verpauperde treinwagon uit 1932 redden: ‘Een aanwinst voor het Spoorpark'”

Dankzij volharding, een financiƫle bijdrage en inzet van het bestuur van Stichting Spoorpark om het rijtuig naar het Spoorpark te krijgen werd de gemeente Tilburg overtuigd het rijtuig binnen de Tilburgse Spoorzone te behouden. Met de afspraak dat Stadscamping Tilburg verantwoordelijk is voor het opknappen van het interieur werd het rijtuig ontdaan van asbest en chroom-6 en wind- en waterdicht gemaakt. Het dak werd bekleed en de buitenkant van het rijtuig werd weer in de originele groene kleur geschilderd.

In oktober 2020 ging het rijtuig op transport naar het Spoorpark en vond de overdracht plaats. Vanaf dat moment was het Spoorpark en Stadscamping Tilburg een beeldbepalend rijtuig rijker.